Vadärdet
  • Skatta
    • Skattetabeller
  • Låna
    • Snabblån
    • Fastighetslån Företag
    • SMS-lån
    • Blancolån
    • Jämför företagslån
    • Lån utan UC med många förfrågningar
  • Företagshjälp
    • Företagsanalys
  • Pension & Försäkring
    • Pensionsanalys
    • Tjänstepensionsadministration
  • Vad betyder
    • Vad är betalningsanmärkning?
    • Vad betyder effektiv ränta?
    • Vad är facket?
    • Vad betyder Kronofogden?
    • Hemförsäkring
    • Självriskförsäkring
  • Kontakt

Hem > Tjänstepensionsadministration

Tjänstepensionsadministration – Vad är det?

Tjänstepensionsadministration är det arbete som utförs i en organisation som syftar till att de anställda ska få rätt tjänstepension avsatt.

Att administrera anställdas tjänstepensioner är komplext, involverar många avdelningar i organisationen och tar mycket tid. Och väldigt ofta blir det dessutom fel. Så många som en av fem medarbetare får till exempel fel tjänstepension avsatt. (Läs mer om det i vår artikel om pensionsanalys.)

Outsourca din pensionsadministration!

Det finns ett antal företag i Sverige som är experter på tjänstepensionsavtal och som jobbar dagligen med pensionsadministration för kunders räkning. Det finns många företag erbjuder outsourcing av tjänstepensionsadministration och ser till att hela processen fungerar utan att ta dyrbar tid från dina medarbetare. Några företag är en helt oberoende part som inte är knuten till vare sig försäkringsbolag eller finansiella institut. Dom har alltså inga egna särintressen som påverkar deras analysarbete, utan jobbar med kundens bästa i fullt fokus.

Fördelar med att outsourca tjänstepensionsadministrationen

Oavsett om ditt företag är litet eller stort eller om du administrerar inom en offentlig organisation finns det tid och pengar att spara med outsourcing. Här listar vi några av fördelarna med att anlita en tredje part:

  • Ditt företag behöver inte ha en tjänstepensionsspecialist in house vilket frigör resurser.
  • Ditt bolag får trygg pensionsadministration och korrekt tjänstepensionsavsättning.
  • Du säkerställer att de tjänstepensionsavtal du ska följa följs.
  • Dina anställda får rätt pensions- och försäkringsförmåner.
  • Din organisation har full kontroll över tjänstepensionsprocessen.
  • En tredje part använder sig av kvalitetssäkrade processer.
  • Du kan även få hjälp med relaterade tjänster som att ta fram en tjänstepensionspolicy, upphandlingsunderlag och kravställningar eller bokföring.

Har du kämpat ett tag med att få till tjänstepensionsadministrationen kan det vara bra att börja med att göra en pensionsanalys. Läs vår artikel om pensionsanalyser här.

Vad är tjänstepension?

Tjänstepensionen är den del av pensionen som betalas av arbetsgivaren. Arbetsgivare i den privata sektorn måste inte sätta av tjänstepension om de inte följer ett kollektivavtal, men väljer nästan alltid att göra det ändå. Runt 90% av alla anställda har tjänstepension i Sverige. Du som är egenföretagare eller inte får någon tjänstepension från din arbetsgivare bör spara 4,5% av din månadslön (upp till 42 525 kr/mån år 2021) för att få en normal pension.

Hur mycket skatt är det på tjänstepension?

Skatteavdraget på tjänstepensioner är 30%. Du som tar ut full allmän pension betalar skatt enligt skattetabellen i din kommun på den men fortfarande 30% på tjänstepensionen. (Källa Pensionsmyndigheten)

Läs mer om skattetabeller

Läs mer om snabblån

Läs mer om SMS-lån

Läs mer om blancolån

© 2021 vadärdet.se